#8 | Virksomhedsbranding: Hvorfor er branding vigtigt som selvstændig? Podcastgæst: Katharina Kopranen
Branding af virksomhed: her er grundstenene til succesfuld markedsføring
Branding er det, der ligger under god markedsføring. Men det er (desværre) også et element, som mange selvstændige først meget sent får kendskab til.
Det vil vi gøre noget ved, og derfor tager vi dig i denne episode igennem blandt andet de 4 elementer af branding, så din markedsføring kan komme til at spille endnu bedre.
Da jeg startede virksomheden var et af kendetegnene på hjemmesiden farven koral sammen med forskellige varianter af lyserød. Jeg havde brugt dem til layoutet på hjemmesiden, fordi jeg personligt var vild med dem. Og når det nu var min virksomhed, så kunne jeg jo frit vælge, hvordan den skulle se ud.
Det var jeg ret vild med. Virksomheden skulle jo udstråle, hvem JEG var.
Men jeg fandt ud af, at ens personlige smag ikke er det strategisk klogeste grundlag for valget af virksomhedens visuelle identitet. Den visuelle identitet er overordnet set valget af skrifttyper (fonte), farver, grafik og billedtyper. Og det på trods af, at jeg er uddannet cand.merc. med speciale i at drive forretning.
Det måtte også jeg lære om ved siden af alt det, vi lærer om at drive virksomhed ved at gøre det. Men der er mange ting, som både jeg selv og mange andre selvstændige ikke ved omkring branding, der kan hjælpe os med at forbedre markedsføringen (noget som jeg til gengæld ved rigtigt meget om).
Derfor har jeg inviteret Katharina Kopranen, som er brandingspecialist, med i denne episode af podcasten. Her klæder hun os alle sammen bedre på til at forstå branding, og hvad det egentlig går ud på – ud over at få styr på den visuelle identitet.
Katharina har virksomheden Unik Branding, som hun startede i sommeren 2020 efter at have arbejdet med branding for større virksomheder i næsten 8 år.
Branding strategi og markedsføring er ikke det samme: Derfor skal du tænke branding.
I podcasten kommer Katharina blandt andet ind på den helt centrale pointe om, at virksomhedens visuelle virkemidler som farver, fonttyper, grafik og billeder har et større formål end bare at se godt ud. I hvert fald hvis du som virksomhedsejer vil have lettere ved at tiltrække de kunder, du allerhelst vil arbejde med.
Det vigtige er, at der er en rød tråd i alt det, du sender ud, så du altid bygger ovenpå den synlighed på sociale medier og din markedsføring af dine services, forløb eller produkter. Det handler om at få merværdi og større effekt ud af en mindre markedsføringsindsats – og her er branding altså nøgleordet, afslører Katharina for os i denne episode.
I episoden kan du høre om:
- Hvordan Katharina har opbygget en forretning, der (næsten) ikke kræver markedsføring mere for at få kalenderen fyldt med skønne de kunder og opgaver.
- Hvad forskellen er på branding og markedsføring – og hvorfor begge dele er vigtige at have styr på som selvstændig?
- De 4 elementer til effektfuld branding.
- De 3 største benspænd i forhold til branding, når man driver sin egen virksomhed.
- Den typiske misforståelse om, at branding kun er en disciplin for store virksomheder, der har en markedsføringsafdeling og et meget større markedsføringsbudget.
- Katharinas bedste tip til dit første (eller næste) skridt til at få fundamentet med branding på plads, så markedsføringen bliver nemmere og hjælper dig med at tiltrække flere af yndlingskunderne eller -opgaverne til din virksomhed.
- … og mange andre spændende ting.
Rigtig god lyttelyst.
Her er linkene til det, vi nævner i episoden:
- Du kan hente Katharinas gave her: Guiden til synlighed på sociale medier – og hvordan du undgår de 5 ærgerlige fejl online.
- Onlinekurset Byg Dit Unikke Brand fra Unik Branding.
- Mød Katharina online på sociale medier og se, hvad hun deler af guldkorn på både facebook, instagram og Linkedin.
- Mentorholdet ForretningsFlow & Fokus med Anne Pernille
- 1:1 sparringsforløbene for selvstændige som Katharina også har været på.
Anmeldelser og stjerner ★★★★★
Kan du lide det, du får i podcasten? Så vil jeg blive så glad for, hvis du vil skrive en anmeldelse og kaste en håndfuld stjerner efter episoden inde i din podcast-app. Det hjælper mig med at skabe en endnu bedre podcast. Og det betyder, at jeg kan hjælpe og inspirere flere ligesom dig med at komme tættere på den virksomhedsdrøm og det arbejdsliv, de er på vej mod. Når du skriver en anmeldelse, så fortæl gerne, hvad du bedst kunne lide fra episoden.
Og husk endelig også at klikke på FØLG på podcasten i din app. På den måde undgår du at gå glip af de nye episoder, jeg har på vej til dig! Klik på FØLG (eller follow) med det samme der, hvor du hører podcasts. Her er det direkte link til Spotify og Apple Podcast.