Hvordan definerer man egentlig succes? Og hvad er succes for en størrelse. 

Det er noget med at lykkes med det, man gør. Om man så er webshopejer, terapeut, bygningskonstruktør eller grafiker.

Jeg møder mange selvstændige, der har fået succes med at bygge en virksomhed op. De har fået et godt kundeflow, god omsætning og god økonomi. Men det er kun den ene del af ligningen i succes.

For hvad sker der, når man har fået rygende travlt og arbejdslivet føles som et marathon, hvor man aldrig har tid til at udvikle på de nye ideer, man får, og have tid til noget ved siden af arbejdet, fordi man altid tænker på, taler om eller beskæftiger sig med arbejdet. Og måske banker stress-symptomer også på døren.

Jeg har et motto, der er grundstenen for mit arbejde med selvstændige, og det er, at det også skal være sjovt at arbejde. Jeg synes, at alle fortjener, at det føles godt at gå på arbejde. Og det er det ikke, hvis man føler sig presset hele tiden, når man har opnået det, vi kan kalde, den operationelle del af succesen med at drive virksomhed.

 

Den anden del af succes-ligningen, som er det, der gør det sjovt på den lange bane at eje sin egen virksomhed, er, at man har tid til livet ved siden af – og at man har arbejdsflow og overblik over, at man kan nå det, man skal i arbejdstiden.

De to ting skal gå hånd i hånd. 

Balancen i arbejdslivet er ikke motiverende, hvis man ikke har kunder nok eller dårlig økonomi. Og den økonomiske succes er ikke sjov, hvis den får en til at tvivle på, at man kan holde til at drive virksomheden i det lange løb.

Så hvis du spørger mig om, hvordan jeg vil definere succes for selvstændige eller iværksættere, så er det at lykkes med kombinationen af de to.

 

På den måde kan man opnå friheden til at arbejde, som man vil og fleksibiliteten i dagligdagen, at man har tid til at udvikle på nye ideer og projekter OG drive virksomheden – uden at være konstant presset og arbejde 24-7.

Der er mange veje til at nå det, men jeg vil fremhæve især 3 punkter her, som kan hjælpe både nystartede iværksættere og etablerede selvstændige med at skabe BÅDE en succesfuld virksomhed OG et arbejdsliv med tid til livet ved siden af, som for de fleste er den største motivation for at springe ud som selvstændig.

Det første punkt handler om strategi og visionen for virksomheden.

Mange især kvinder er vanvittigt gode til at få ting fra hånden og knokle på for at få ting krydset af to do-listen. Men det kan halte med det langsigtede perspektiv for virksomheden og planen for udviklingen.

punkt 1 handler om at investere tid i at kigge på den lange bane og få lægge en klar plan for, hvad du vil med din virksomhed og dit arbejdsliv 1-2-3 år ud i fremtiden. For når der er travlt i virksomheden, drømmer mange om at ændre på noget. Og den forandring kommer først, når vi ved, hvad vi vil, og har en plan for, hvordan vi kommer derhen.

Punkt 2 er en akilleshæl for kreative, idérige selvstændige, der vil 1.000 ting med virksomheden. Det er det også for mig. Jeg kan kun grine ad det, når jeg får øje på, at jeg igen har gjort det, der faktisk saboterer chancen for at få succes.

For når vi vil alt på samme tid og ikke tør udskyde ideer og tiltag 2-4 eller 6 måneder, så 

1) når vi meget mindre, end når vi fokusere på få ting og stopper med at hoppe mellem opgaver. For det er skiftet mellem opgaver, der leder til spildtid og ineffektivitet. 

2) bliver vi pressede og kan have svært ved at holde fri, fordi der er så meget mere, vi føler, vi  burde nå.

Så pointen her er, som Piet Hein så fint sagde det: 

 

 

Det kræver både mod og en langsigtet plan at turde vælge noget til og noget andet fra her og nu. 

Det er vejen til at fokusere på at få realiseret det vigtigste af de 1.000 ideer.

Punkt 3 er en af mine yndlingsmetoder til at få de vigtigste opgaver krydset af listen, så jeg føler fremdrift. Det er et af de mange hacks, som jeg underviser i på min mastermind FOKUS og på Skab dit bedste år-workshoppen, hvor de selvstændige kvinder lærer at planlægge og realisere deres næste drømme med virksomheden, så de får overskud i hverdagen og føler sig med – i stedet for bagud – med deres planer.

Det er noget, du kan bruge lige her og nu.
Det er ultra enkelt, men også virkeligt effektivt.

Det handler om at bruge 5 minutter hver morgen på at beslutte dig for, hvad dagens allervigtigste opgave er. 

Hvad er det, du vil være mest tilfreds med at have fået krydset af listen, når du lukker computeren, kontoret eller klinikken og holder fri? Det eneste krav til opgaven er omfanget af den, for det skal være noget, du med sikkerhed kan nå i løbet af arbejdsdagen. 

Og vælg så hvornår du vil gøre det. Det kan være en lille ting, som at få fulgt op på en mail, sende det færdige produkt til en kunde, lave et opslag på sociale medier eller at bruge 2 timer på udvikling af et nyt produkt, redesign af din hjemmeside eller noget andet, som trækker i dig.

Så for at samle op på det, er de 3 tips til at få succes som selvstændig:

  1. invester tid og energi i at finde ud af, hvad du vil med din virksomhed og læg en plan for, hvordan du lykkes med det.
  2. Fokusér på LIDT. Vær modig nok til at vælge til og fra i forhold til arbejdsopgaver og udvikling, så du hurtigere kommer i mål med de ting, du vælger at bruge tid på. Det er dybt tilfredsstillende og meget mere effektiv brug af din tid og energi.
  3. Vælg dagens vigtigste opgave, som kan inden arbejdsdagen er slut. På et år med 46 arbejdsuger får du krydset 230 vigtigste opgaver af din liste. Det kan mærkes hele vejen rundt i din virksomhed.

 

Hvilken en af dem vil du starte med?

 

Kærlig hilsen 

Anne Pernille

Vil du lykkes med at føre flere af dine ideer ud i livet som selvstændig (uden travlhed og udskydelser)?Så hentguiden her:

"Sådan får du mere fra hånden – uden at arbejde mere!"

Du bliver samtidigt tilmeldt nyhedsbrevet, som du altid kan afmelde med ét enkelt klik.

FÅ ADGANG TIL GUIDEN HER:

Nu mangler du bare lige én lille ting. Klik på "bekræft tilmelding' i den email, jeg lige har sendt dig. Så er guiden på vej til dig.