Hvordan definerer man egentlig succes som selvstændig?

Og hvad er succes for en størrelse?

Succes er ikke en entydig størrelse, for det kommer an på, hvad du bliver motiveret af, og hvad der er værdifuldt og vigtigt for dig her i livet. Her får du 3 af mine bedste tips til, hvordan du får succes med det, DU gerne vil.

Lad os først kigge på, hvad succes egentlig er for en størrelse, før vi hopper til tippene:

Succes er noget med at lykkes med det, man gør og vil. Om man så er webshopejer, terapeut, bygningskonstruktør eller grafiker.

Men at lykkes med at realisere drømmen er kun den ene del af ligningen i succes.

Jeg møder mange selvstændige, der har fået succes med at bygge en virksomhed op. De har fået et godt kundeflow, en god omsætning og en god økonomi.

Men hvad sker der, når man har fået så rygende travlt at arbejdslivet begynder at føles som et marathon?

  • Et marathon, hvor man aldrig har tid til at udvikle på de nye idéer, man får?
  • Et marathon, hvor man aldrig har rigtig fri, fordi man altid tænker på, taler om eller beskæftiger sig med arbejdet.
  • Et marathon, hvor man alt for sjældent får taget sig sammen til at deltage i de fritidsaktiviteter, man egentlig elsker, fordi man enten er helt udkørt – eller har dårlig samvittighed over alt det, man burde gøre i sin forretning.

Hvis du kan nikke genkendende til ovenstående scenarie, vil jeg gætte på, at du langt fra føler dig som en succes. (På trods af at mange andre nok vil mene, at du er det, når de ser din forretning udefra.)

Jeg har et motto, der er grundstenen for mit arbejde med selvstændige, og det er, at det også skal være sjovt at gå på arbejde.

 

 

Alle fortjener at være glade for deres arbejdsliv.

Og det er svært at være, hvis man føler sig konstant presset, selvom man har opnået det, vi kan kalde for den operationelle del af succesen med at drive virksomhed. 

Den anden del af succes-ligningen, som er det, der gør det sjovt at eje sin egen virksomhed på den lange bane, er, at man har tid og overskud til at nyde livet ved siden af. Det her er den mentale del af succesen.

De to dele af succes-ligningen skal gå hånd i hånd, for …

… balancen i arbejdslivet er ikke motiverende, hvis man ikke har kunder nok eller har en dårlig økonomi.

.. og det økonomiske overskud ikke sjovt, hvis måden man opnår det på, får én til at tvivle på, om man kan holde til at drive virksomhed i det lange løb.

Så hvis du spørger mig om, hvordan jeg vil definere succes for selvstændige, så er det at lykkes med kombinationen af disse to.

På den måde kan man opnå:

1) Friheden og fleksibiliteten til at arbejde, som man vil.

2) Overskuddet og tiden til at udvikle på nye idéer og projekter.

3) Energien og glæden ved at passe driften af virksomheden (uden at være konstant presset og arbejde 24-7).

Der er mange veje til at nå dette, men jeg vil fremhæve især 3 punkter, som kan hjælpe både nystartede iværksættere og etablerede selvstændige med at skabe BÅDE en succesfuld forretning OG et arbejdsliv med tid til livet ved siden af. (Som for de fleste var den største motivation for at springe ud som selvstændig.)

1# Klarhed over din langsigtede vision for virksomheden

 

Mange, især kvinder, er vanvittigt gode til at få ting fra hånden og knokle på for at få ting krydset af to do-listen.

Men det kan halte med det langsigtede perspektiv for virksomheden og planen for udviklingen.

Derfor er det vigtigt at sætte tid af til at kigge på den lange bane og få lagt en klar plan for, hvad du vil med din virksomhed og dit arbejdsliv 1-2-3 år ud i fremtiden.

Når der er travlt i virksomheden, drømmer mange om at ændre på noget. Men den forandring kommer først, når vi ved, hvad vi vil, og har en plan for, hvordan vi kommer derhen.

Se det derfor som en investering i at få en bedre virksomhed, når når du afsætter din tid til visions-og strategiarbejde.

 

2# Fokus frem for (over)ambition

 

Dette punkt er en akilleshæl for kreative, idérige selvstændige, der vil 1.000 ting med virksomheden.

Det er det også for mig. Jeg kan kun grine ad det, når jeg får øje på, at jeg igen har gjort det, der faktisk saboterer chancen for at få succes.

For når vi vil alt på samme tid og ikke tør udskyde idéer og tiltag 1-6 måneder, så sker der 2 ting:

  • Vi når meget mindre, end når vi kun fokuserer på få ting og dermed stopper med at hoppe mellem opgaver. Det er nemlig skiftet mellem opgaver, der leder til spildtid og ineffektivitet.
  • Vi bliver pressede og kan have svært ved at holde fri, fordi der er så meget mere, vi føler, vi burde nå.

Så pointen her er, som Piet Hein så fint sagde det:

 

 

Det kræver både mod og en langsigtet plan at turde vælge noget til og noget andet fra her og nu. 

Det er vejen til at fokusere. Og dermed vejen til at få realiseret de vigtigste af de 1.000 ideer.

 

3# Dagens vigtigste opgave

 

Sidste punkt er en af mine yndlingsmetoder til at få de vigtigste opgaver krydset af listen, så jeg både føler og ser fremdrift i min virksomhed.

Det er et af de mange hacks, som jeg underviser i på min mastermind FOKUS og på Skab dit bedste år-workshoppen, hvor de selvstændige kvinder lærer at planlægge og realisere deres næste drømme med virksomheden, så de får overskud i hverdagen og føler sig foran (i stedet for bagud) med deres planer.

Det er noget, du kan bruge lige her og nu.
Det er ultra enkelt, men også virkeligt effektivt.

Det handler om at bruge 5 minutter hver morgen på at beslutte dig for, hvad dagens allervigtigste opgave er. 

Spørg dig selv:

“Hvad er det, jeg vil være mest tilfreds med at have fået krydset af listen, når jeg lukker computeren, kontoret eller klinikken og holder fri i dag?”

Det eneste krav til opgaven er omfanget af den, for det skal være noget, du med sikkerhed kan nå i løbet af arbejdsdagen. 

Og vælg så hvornår du vil gøre det.

Det kan være en lille ting, som at få fulgt op på en mail, sende det færdige produkt til en kunde, lave et opslag på sociale medier eller at bruge 2 timer på udvikling af et nyt produkt, redesign af din hjemmeside eller noget andet, som trækker i dig.

Så for at samle op på det, er de 3 tips til at få succes som selvstændig:

  1. invester tid og energi i at finde ud af, hvad du vil med din virksomhed og læg en plan for, hvordan du lykkes med det.

     

  2. Fokusér på LIDT. Vær modig nok til at vælge til og fra i forhold til arbejdsopgaver og udvikling, så du hurtigere kommer i mål med de ting, du selv har valgt at bruge tid på. Det er dybt tilfredsstillende og meget mere effektiv brug af din tid og energi.

     

  3. Vælg dagens vigtigste opgave, som kan nås inden arbejdsdagen er slut. På et år med 46 arbejdsuger og 5 arbejdsdage om ugen kan du med denne über-simple daglige vane få krydset de 230 vigtigste opgaver af din liste. Det kan mærkes hele vejen rundt i din virksomhed.

Hvilket af de 3 punkter vil du starte med?

 

Kærlig hilsen 

Anne Pernille