Skrevet af gæsteblogger Rikke Fischer, boganmelder og -redaktør.

Hvad kan du gøre for at skrive tekster, der bliver husket og dermed skaber værdi for dine læsere? Uanset om du skriver skønlitteratur, fagartikler, blogindlæg, Facebook-opdateringer eller nyhedsbreve.

Et eksempel på sådan en tekst er en populær roman, som er blevet en bestseller.

En bestseller, som er den bog alle snakker om til middagsselskabet, den bog der udstilles i bunkevis i boghandlerens vindue, den bog man læser på tre dage, fordi man bliver helt opslugt af den. Og når man er færdig med at læse den, bærer man fortællingen og/eller budskabet med sig. Det bliver siddende indeni en. Så når en ven spørger, hvad man har lavet på det sidste, er bogen det første, man nævner. ”Nu skal du høre om den her bog, jeg lige har læst. Den var fantastisk.”

Det er en tekst, man husker.

Et blogindlæg, en Facebook-opdatering eller en artikel kan have næsten samme effekt som en bestseller. Disse kortere, oftest online, tekster bliver delt og læst af mange mennesker ligesom med bogen.
Nogle tekster husker vi nemlig bare. De prenter sig ind i vores bevidsthed og får værdi for os.

Men hvad er det, der gør, at nogle tekster har stor indvirkning på os, mens andre tekster ryger lige ned i forglemmelsen, så snart vi har læst dem?

Her får du mine 4 skrivetips til, hvordan du gør:

Skrivetip nr. 1: Skriv om det, du har på hjerte

Det er sandt, at det at skrive tekster også kræver disciplin og en indsats. Men det starter altid med en idé. En lille stemme indeni med en fortælling.

At skrive gode tekster er ikke rutinearbejde. Det er en kunstform. Det er forbundet med din indre, kreative side, som har noget på hjerte.

Tekster, der bliver husket, er skrevet af en forfatter, der havde noget på hjerte. Så spørg dig selv: Hvad vil du egentlig gerne fortælle og formidle? Hvad betyder noget for dig og hvilken historie, vil du gerne dele? Del det med verden gennem dine ord.

Vær klar til at tage noter, når du føler dig inspireret, og idéer til tekster dukker op i dit hoved. Det er din kreativitet og dit ”hjerte”, der taler. Så lyt til det. Også selvom det opstår, når du støvsuger eller går tur i skoven. Du vil ikke fortryde, at du skrev idéerne ned, for de viser dig det, du brænder for. Og når du skriver ud fra denne inspiration, kan du nemmere komme i skriveflow og skrive tekster, der bliver husket, fremfor at kæmpe alt for hårdt med skriveprocessen, fordi du ikke lyttede til inspirationen.

Dette skal du undgå:
At skrive på automatpilot og af pligt. Det bliver en flad tekst uden sjæl og hjerte.
At skriveprocessen bliver for rationel og mental, så teksten bliver for ”tænkt” i sit udtryk. Så rammer den nemlig ikke rigtig noget indre hos læseren. Teksten bliver derfor hurtigt glemt igen – hvis den overhovedet bliver læst til ende.
At skrive om et emne, du føler, at du burde skrive om – i stedet for at skrive om et emne, du brænder for.

Skrivetip nr. 2: Hvad er den røde tråd i din tekst?

Plot, vinkel, emne, essens, budskab, idé. Der skal være en rød tråd i din tekst, og det er lidt forskelligt, hvad det kaldes afhængig af hvilken genre, du skriver i.

Hvad er en rød tråd i en tekst?
Den er på en måde hele tekstens mening og eksistensberettigelse. Den binder det hele sammen, som en tråd, der syr stof sammen. Det er vigtigt, at læseren har en fornemmelse for, hvad denne røde tråd består af, og at denne præmis med læseren overholdes. Det er det, der gør en tekst værd at læse og nem at huske. Den koncentrerer sig om én ting ad gangen og kan derved gå mere i dybden med dette.

Den røde tråd i en tekst er som regel noget, du beslutter dig for, inden du går i gang med at skrive. Hvis du i løbet af skriveprocessen ændrer noget ved den røde tråd, så kræver det oftest lidt omskrivning af det første, så den røde tråd er gennemgående i teksten.

Dette skal du undgå:
At have alt for mange sidehistorier og personer i din tekst, som gør den for fragmenteret.
At skrive et blogindlæg med flere forskellige vinkler.
At have for mange store hovedtemaer i en roman.
At skifte emne halvvejs inde i en artikel.
At ville for meget med én tekst – fordel det i stedet ud på flere tekster, hvis du har mange forskellige emner eller historier.

Skrivetip nr. 3: Skriv forud for din tid og vær original

Har du lagt mærke til, at når folk taler eller skriver begejstret om en bog (kunne også være en artikel), så bruges disse betegnelser ofte: nyt, nytænkende, originalt, aldrig set før.

Det kan være på forskellige måder, at du får originalitet og nytænkning ind i dine tekster. Det kan være en forfriskende måde at bruge sproget på, hvor du evner at lege med ordenes betydning og vores ”vanesprog”. Det kan være, at du formår at koble to emner sammen på en måde, der ikke er set før, og som skaber nye forståelser for læseren. Det kan være, at du i din tekst eksperimenterer med litterære genrer på en genial og ny måde, som fx Karl Ove Knausgård har gjort det med sit værk Min Kamp (han skabte en ny type litterær genre, kaldet autofiktion).

Pointen er, at du skal turde at skille dig ud og skrive på en anden måde, end vi allerede kender det. Du skal turde at følge din fantasi, dine idéer og inspiration, også selvom det kan virke ”fjollet” eller ”for meget”. Dermed skriver du med din egen stemme, og så virker teksten mere original og ægte, hvilket gør, at læseren husker teksten og synes, den bidrager med noget nyt og værdifuldt.

Dette skal du undgå:
At læse en bestseller og efterligne dens opbygning/tema/persongalleri, når du selv skriver, i stedet for at bruge din egen fantasi.
At efterligne andres koncepter og ”regler” omkring skrivning ALT for meget, så du følger det slavisk, selvom det ikke føles som dig.
At være for bundet til ”sådan plejer jeg/man at skrive”-tankegangen. Ryst posen!

Skrivetip nr. 4: Tekstens ydre form, sprog og ’udseende’ skal understøtte tekstens indhold

Måske er du virkelig god til at skrive. Men dine tekster ligner uoverkommelige mure af ord og bogstaver, uden ”åndehuller” for øjet. Eller måske er der stavefejl og grammatiske fejl. Det forstyrrer alt sammen læseoplevelsen og dermed tekstens evne til at blive indprentet i læserens bevidsthed.

Det at læse er nemlig en kompliceret proces, som påvirkes af mange parametre. Øjnene og hjernen skal opfange og tyde sorte skrifttegn på en hvid baggrund og dermed få en bevidsthedsoplevelse ud af det. Hvis der er for mange forhindringer i den proces, så forstyrrer det den forståelse og oplevelse hos læseren, som var forfatterens oprindelige ønske og tekstens formål.

Derfor er det vigtigt, at du sørger for, at din tekst fremstår visuelt behagelig og tilgængelig.

Nu tænker du måske, at tekstens udseende da ikke kan være lige så vigtig som selve indholdet. Men det er det! Selvfølgelig kan smarte fonte eller lækker grafik alene ikke forbedre en forkølet, halvdårlig tekst. Men omvendt, så kan et dårligt ydre fuldstændig ødelægge en fantastisk tekst.

Få eventuelt nogle til at hjælpe dig med dette, hvis du har svært ved at se, hvornår der skal være nyt kapitel, komma eller mere luft på siden. Få fx en grafiker til at lave en lækker skabelon, du kan bruge, hver gang du skriver et blogindlæg eller nyhedsbrev, så du bare skal koncentrere dig om at skrive selve teksten. Eller få en god korrekturlæser til at rette småfejlene.

Dette skal du undgå:

  • Korrekturfejl og grammatiske fejl
  • Hakkende eller uklare formuleringer
  • For lille (eller for stor) skriftstørrelse
  • En ulæselig skrifttype
  • For lange sætninger uden pauser
  • Én lang tekstsmøre uden afsnit
  • For lidt luft omkring teksten på papiret/skærmen
  • Brug af alt for mange forskellige skrifttyper i den samme tekst
  • En upræcis eller vildledende overskrift eller titel
  • Grafik og billeder, der ikke understøtter eller bidrager værdifuldt til tekstens indhold
  • Manglende eller ulogisk kapitelopdeling ved længere tekster som for eksempel en bog.

Jeg håber, at de 4 skrivetips har vist dig, hvordan du kan blive endnu bedre til at skrive tekster, der bliver husket og skaber værdi.

Rigtig god skrivelyst.