fbpx

3 genveje til at undgå overspringshandlinger

Overspringshandlinger er en pudsig ting. Kender du ikke også til, at du havde besluttet dig for, at der var noget, du ville gøre:

  • skrive teksten til et nyt produkt på din hjemmeside
  • ringe til en kunde, du har sendt tilbud til
  • skrive et nyhedsbrev med salg af det, du bedst kan lide at hjælpe andre med
  • springe ud som selvstændig
  • lave hul i kalenderen til at gøre noget godt for dig selv (massage, yoga, en gåtur)
  • søge efter et nyt job, der passer bedre til dig
  • eller noget helt andet, du gerne vil have gjort.

Og så gik der uger eller måneder – og du har stadig ikke handlet på det. Overspringshandlinger er en af de største forhindringer i forhold til at føre vores drømme ud i livet og få gjort noget af det, der føles svært for os.

Men hvorfor tager vi ikke bare tyren ved hornene og gør det, vi gerne vil?

Jeg taler tit om overspringshandlinger med mine kunder, og vil derfor dele de 3 typiske grunde til, at vi kaster os over vasketøjet, opvasken, nullermændene eller en serie på Netflix i stedet for at gøre det, vi har planlagt.

Du finder løsningen til at undgå overspringshandlingerne i din forståelse af, hvorfor du gør det.

 

Her er de 3 typiske årsager til overspringshandlinger, og hvad du gør ved dem:

1 : Hjernen kalder på en pause

Nogle gange laver du overspringshandlinger, fordi hjernen har brug for en pause. Når du har været ‘på’ i lang tid (fx efter et par timers arbejde i træk) har hjernen brug for at lave ingenting. Og så får hjernen dig til at søge en let form for stimulans, hvor hjernen ikke skal være på arbejde.

Det er en af årsagerne til, at du f.eks. finder på at se kattevideoer midt i arbejdstiden, laver noget andet, end det du havde planlagt, eller tjekker facebook eller mobilen (ja, jeg gør det også selv).

Overvej i stedet: at gå 5-10 minutter væk fra skærmen.

Gå en tur udenfor eller luk øjnene mens du sidder ned i stedet for ‘kattevideoer’, mails og at hoppe fra opgave til opgave. Hjernen har brug for fred, hvor den slet ikke skal forholde sig til noget. Det giver dig overblik og fokus til dit arbejde efter bare få minutters pause.

2 : Første skridt er svært (eller ukendt)

Overspringshandlinger kan også være et udtryk for, at opgaven er for kompliceret, utryg eller ukonkret.

Måske ved du ikke, hvad der er det rigtige sted at starte. Eller du kan være lidt (ubevidst) bange for ikke at gøre det godt nok. Og så får vores kære automatpilot os til at lave noget andet, der føles mindre ubehageligt og mere velkendt.

Det vil sige noget, du er tryg ved og ved, at du er god til og nemt kan gennemføre. Om det så er at tømme vaskemaskinen (hvis du arbejder hjemmefra), tjekke facebook, Instagram eller emailen eller læse blogs 😉

Her er løsningen ganske enkelt (men ikke nødvendigvis nem): gør opgaven og målet konkret.

Sæt dig med et stykke papir og beskriv de små, overskuelige skridt, du skal tage for at komme igang med opgaven. Det hjælper dig med at prioritere og finde ud af, hvor du skal starte. Jeg anbefaler altid, at udfordrende opgaver bliver brudt ned i små elementer, der hver kan klares på under 1 time hver.

3 : Frygten for at gå glip af noget

Den 3 årsag er FOMO.

Den er vi mange, der kender – om ikke andet så i hvert fald af navn: the Fear Of Missing Out.

Det kommer for eksempel til udtryk, når du klikker på en notifikation på mobilen eller computeren for at tjekke, hvorfor den blinkede, summede eller sagde bip.

Måske var det noget mere spændende, end den opgave du skulle løse. Og hvem ved – måske kan det ikke vente.

Det egentlige problem her er, at man lader sig blive forstyrret. Og her er det ikke kun af kattevideoer, vasketøj eller mailen – men også af lyde, henvendelser, telefonen, nabokollegaen der spørger om noget, osv. Når du bliver forstyrret og lider en lille smule af ‘angsten for at gå glip af noget”, kan det være svært ikke liiiige at tjekke.

“Det tager jo kun 2 sek.”

Men det er ikke helt sandt.

For ja, det tager måske kun lige 2 sekunder (eller minutter) at tjekke facebooknyheden – eller 30 sekunder at læse sms’en på mobilen, men hver gang du bliver afbrudt i dit arbejde eller en opgave, er det videnskabeligt bevist, at det tager op til 20 minutter (!) at komme tilbage i samme dybde med det, du var i gang med før.

Her er løsningerne mange: Du kan for eksempel slukke for app-notifikationer på mobilen og popups fra emails på computeren, mute chatfunktionen på facebook, logge ud af skype osv. på computeren. Så er der færre forstyrrelser, der aktiverer din lyst til at klikke og tjekke.

Er du træt af overspringshandlingerne – og klar til at lykkes med din drøm?

Og vil du gerne guides på vejen, så du ikke falder tilbage i det samme mønster, der stjæler dit fokus og din tid? Så book en gratis afklaringssamtale og få min hjælp til at sætte spot på, hvordan du kommer nemt videre.

Du kan læse mere om forløbene og sessioner her:

Gør som hundredevis af andre selvstændige.

Tilmeld dig nyhedsbrevet med tips og råd til selvstændige og få dit første onlinekursus i 6 trin for 0 kr.

Tillykke! Du er nu tilmeldt. Vi ses i din indbakke :)

%d bloggers like this: