Bæredygtigt arbejdsliv: 6 effektfulde hverdagsprincipper, der giver dig overskud og livsbalance som selvstændig

Du er din egen chef. Friheden, fleksibiliteten og selvbestemmelsen ligger for dine fødder. Men på trods af det skaber et bæredygtigt arbejdsliv ikke sig selv. Måske føles det som et enten-eller-scenarie. Enten har du et godt arbejdsliv med selvomsorg, overskud og ro på – eller også har du en succesfuld business med pres, tempo og fornuftig omsætning.

Men det er altså ikke en naturlov. Du kan sagtens få de to ting til at gå hånd i hånd. Både at have en velfungerende virksomhed og et harmonisk liv – ikke bare arbejdsmæssigt, men hele vejen rundt. Jeg kalder det livsbalance. Og vejen til det handler om at styrke bevidstheden om dine prioriteringer, vaner og valg.

Personligt sværger jeg til seks hverdagsprincipper, der giver mig et bæredygtigt arbejdsliv med livsbalance. Dem vil jeg gerne dele med dig. Det er selvfølgelig individuelt, hvad der skaber livsbalance for os hver især. Så det kan være, du skal modellere dem lidt, så de passer til dig. Men uanset hvad er jeg sikker på, de er relevante at forholde sig til.

De seks hverdagsprincipper, jeg sværger til for at skabe et bæredygtigt arbejdsliv for mig selv, er:

  1. Pauser
  2. Planlægning
  3. Tidsestimering
  4. Buffertid
  5. Rammer
  6. Hjernefritid

Når du har læst blogindlægget her og lært de seks principper, ved du præcis, hvordan du:

    • får tid og overskud til det, der giver mening for dig – både når du arbejder, og når du har fri
    • gør dig fri af de endeløse to do-lister, så du selv styrer dit liv
    • kommer i mål med dine opgaver og slipper for altid at føle dig bagud
    • afsætter buffertid til de gøremål og uforudsete aktiviteter, som ikke står på ugeplanen, så du undgår, at de saboterer din plan og sluger dine pauser, tid til dig selv og udviklingsprojekter
    • opnår livsbalance, personlig frihed og et bæredygtigt arbejdsliv som selvstændig.

Jeg ønsker så meget for dig, at du får styr på det her – ikke kun for at give dig selv et godt arbejdsliv i dag, men også for at du kan holde til det i morgen – og de næste mange år.

Lad os stikke fødderne ned i de seks lækre hverdagsprincipper, der danner basis for min livsbalance og – om lidt – måske også din.

Princip nr. 1: Pauser – dagens vigtigste investering

Pauser har fået et lidt dovent og syndigt ry, og det er enormt synd. For intet kunne være mere forkert. De er så absolut vigtige, når du vil skabe et bæredygtigt arbejdsliv – både på den korte og den lange bane.

Jeg vil personligt hellere, at du ser dagens små og store pauser som en livsvigtig investering, så du:

  • leverer dit bedste til dine kunder
  • har energi til hele dagen (og ikke sidder mat og hænger i bremsen foran computerskærmen allerede kl. 13.30)
  • også føler dig som et menneske med overskud, når dagens arbejdsopgaver er ordnet
  • er ladet op på energi, når du går på arbejde i morgen
    holder til dit arbejdsliv og til at drive egen virksomhed på den lange bane.

Det er en vigtig del af din dag – ikke bare arbejdsmæssigt, men også resten af tiden. Det er en investering i at levere bedst muligt, holde længst muligt og samtidig have det godt. Arbejdet skal føles som en fornøjelse. Ikke en belastning. Det skal være noget, du kan brænde for – uden at brænde ud.

Og hvad skal du så lave i dine pauser? Jamen egentlig bare det, der lader dig op, skaber ro og giver dig en følelse af at have holdt en pause.

Måske nyder du at sidde i solen og vippe med tæerne.
Måske klapper du katten.
Måske laver du et privat opkald.
Måske mediterer du.
Måske går du en tur.
Måske får du lidt at spise.
Måske skal du bare kede dig fem minutter. Det skulle være så sundt.

Der er ikke nogen facitliste, så længe det giver dig et afbræk og fylder dig op med ny energi.

Men mit råd er: Undgå enhver form for skærm (mobil, tablet, computer), for du har især brug for at undgå sociale medier og mailen. Din hjerne får ikke lov at slappe helt af, når den skal fordøje de mange indtryk, du bliver bombarderet med derfra.

 

Princip nr. 2: Et bæredygtigt arbejdsliv bygger på planlægning, planlægning, planlægning

Og med planlægning mener jeg både i de store linjer – for året eller halvåret – og i de små – for den kommende måned, uge og dag. Personligt bruger jeg hver mandag morgen tid på at planlægge den kommende uge. Det gør jeg, fordi den lillebitte tidsmæssige investering giver mig overblik over, hvad jeg bruger min tid på og ikke mindst, om jeg bruger min tid på det, der giver mest mening (både for mig selv og min forretning).

Og udbyttet?

    1. Jeg begynder altid med de ting, der faktisk er vigtigst for forretningen, og som jeg har vurderet var vigtige, mens jeg havde det store overblik.
    2. Det bryder opgaverne ned i overskuelige bidder, så de er nemmere at kaste sig over.
    3. Det giver mig den største følelse af tilfredshed, når jeg kan se mine egne fremskridt – at jeg nåede det, jeg havde besluttet mig for – i modsætning til de der endeløse to do-lister, hvor man er kronisk bagud og aldrig oplever fornøjelsen af sin egen effektivitet og forløsningen i at være færdig.

Det er altså ikke bare et spørgsmål om, at du når de ting, du skal, så der bliver tid til det, du også gerne vil. Det er lige så meget glæden i at have gjort et godt stykke arbejde. Du har været megaeffektiv og nået dine mål for dagen.

Planlægning er altså helt simpelt essensen i, at livsbalance og succes som selvstændig går op i en højere enhed.

 

Princip nr. 3: Tidsestimering – og nej, tid er ikke en elastik

At være optimist er godt. At være tidsoptimist er ikke så godt. For du ender desværre ofte med at komme mere og mere bagud eller arbejde flere og flere timer for hver dag, der går.

Sagen er, at nogle mennesker behandler tid, som om det er en elastik. Det vil sige, at de fokuserer på, hvilke opgaver de gerne vil nå – og så regner de med, at tiden kan strækkes (som en elastik), så de kan nå det, de gerne vil.

Men det skal vi ikke. Det kan vi ikke. Det er tiden, der skal danne basis for, hvilke og hvor mange opgaver du kan nå.

Og det resulterer ikke kun i forskudte planer. Det er også utilfredsstillende evigt og altid at føle sig bagud. Når planen skrider i dag, må du indhente det i morgen. Når du heller ikke kan det, så skrider hele læsset i næste uge – og sådan fortsætter det bare. Det giver en konstant følelse af at være bagud og have ALT for meget, du skal nå. Så i stedet for at glæde dig over, alt det du når, går du rundt med følelsen af at være skuffet over alt det, du ikke når.

Derfor sværger jeg til at estimere tid på mine arbejdsopgaver og til at estimere den realistisk. Jeg estimerer ikke (længere), hvad jeg ville ønske, jeg kunne nå, men hvad jeg faktisk mener, at jeg kan nå inden for en given tidsramme.

Det er også øvelsen til dig.

Overvej, hvad du kan med den tid, du har. Også selvom du ville ønske, det var mere. For du har ikke al den tid i verden, du kunne ønske. Derfor er det vigtigt at spørge dig selv, hvad du kan og vil nå – først. Hvad er mest værdifuldt for dig at nå? Prioritér så det, og estimér tiden til det.

bæredygtigt arbejdsliv coach

Princip nr. 4: Buffertid – en stødpude til det uforudsete

Statistisk set bliver 40 % af din tid ædt af aktiviteter, der ofte ikke har fået plads i din ugeplan: pauser, transport, forberedelse, frokost, opfølgning, telefonopkald, mails, Instagram, kaffe, printere, der driller osv.

Og her kommer problemet. Hvis du planlægger 100 % af din tid, er du allerede bagud før frokost.

Det er ikke kun stressende. Det er også utroligt utilfredsstillende ikke at nå 40 % af det, du har planlagt.

I stedet for at leve i den konstante tåge af ikke at nå nok kan du skabe en buffertid til alt det, der kommer oven i opgaverne på ugeplanen.

Jeg kalder det 60-40-princippet. Du planlægger 60 % af din tid og lader 40 % stå åben til alt det andet, som også er vigtige aktiviteter og naturlige pauser i løbet af dagen – men som mange gange er svært at sætte i et skema, fordi vi simpelthen ikke kan forudse det eller betragter det som en opgave, når vi planlægger.

På en 8-timers arbejdsdag kan du altså planlægge ca. fem timer og skal lade tre timer være som buffertid.

Mon ikke du lynhurtigt finder på noget gunstigt at kaste dig over, hvis du slet ingen overskydende aktiviteter og afbrydelser har en dag?

Du kan i samme omgang sætte tid (eller dage) af til eksempelvis at udvikle din virksomhed. Ellers er det ofte den tid, der bliver ofret på travlhedens knitrende bål. Og dét er jo ikke bæredygtigt.

 

Princip nr. 5: Rammer – det er dit arbejdsliv, der skal passe til dig, ikke omvendt

Mange planlægger deres liv med udgangspunkt i deres arbejde. Arbejdet først – og så putter de familie, fritid, venner, interesser, afslapning og søvn ind i de rammer, afhængigt af hvad der er tid og energi til.

Mit verdensbillede hænger på hovedet her. Jeg tager udgangspunkt i de rammer, som jeg overordnet ønsker for mit liv – og så får jeg mit arbejde til at passe ind i det.

Det betyder ikke, at jeg arbejder mindre. Måske gør det nærmere min arbejdsglæde så høj, at jeg arbejder mere – og bedre – fordi det ikke er en sur pligt, der skal overstås, før jeg kan komme til det, jeg gerne vil.

Personligt fungerer jeg bare ikke i et arbejdsliv, hvor rammerne er defineret af, hvad der gav mening for generationer siden – for eksempel at arbejde fra 8 til 16, mandag til fredag, og så lægge arbejdet fra sig indtil mandag morgen.

Jeg kan sagtens arbejde på ukurante tidspunkter, hvis jeg har lyst. Med eftertryk på ordet ”lyst”. Det gælder til gengæld begge veje. For jeg insisterer også på at kunne gøre de ting, vi putter i fritidskategorien, som eksempelvis at tage en lur i hængekøjen eller spise frokost med en veninde i byen på en onsdag, selvom der er længe til traditionel fyraften.

Du er chefen i din egen virksomhed. Hvorfor ikke skabe rammer i dit liv, så det passer til dig – også når det kommer til dit arbejde? Se dit liv som en helhed. Dit arbejde behøver ikke at tårne sig op som en mur, der hele tiden blokerer vejen for, hvad du ellers har lyst til og behov for – og i værste fald for dit helbred.

Det femte hverdagsprincip er altså at være bevidst om de rammer, du skaber i dit liv, med fokus på hvad der er vigtigt for dig at prioritere tid og energi til. Selvfølgelig er der nogle ting, der ligger fast i samspillet med andre mennesker, hvad end det er kunder, samarbejdspartnere eller familieliv. Men der er også plads til at være nytænkende omkring, hvordan du indretter din dag, så den passer til dig – og ikke omvendt.

 

Princip nr. 6: Hjernefritid – giv hjernen (helt) fri, når du holder fri

For mig handler en harmonisk hverdag altså ikke om at differentiere arbejde og fritid, men om at skabe en overordnet livsbalance, der passer til mig. Alfa og omega på min egen vej mod et bæredygtigt arbejdsliv har været at lære at holde fri, når jeg har fri.

Helt fri.

Det var nødvendigt, efter at jeg blev sygemeldt med stress i det sidste job, jeg var ansat til at varetage.

For mange af os bliver fritid sådan noget med, at vi fylder den op med alt muligt:

  • er sammen med andre
  • er på sociale medier
  • ordner noget praktisk
  • ser noget
  • læser noget
  • løser noget.

Input, input, input. Løse, løse, løse. Levere, levere, levere.

Og ved du hvad? Det synes vores hjerner altså ikke er at holde fri. Det er bare endnu en række af aktiviteter, der skal fikses, tages stilling til og ordnes.

Men vi har allesammen brug for at holde fri. For hjernefritid. Det er en tilstand, hvor hjernen kører på frihjul. Hvor vi ikke stiller krav, har forventninger eller gør noget med et formål. Det er et rum, hvor hjernen får lov til at hoppe rundt i bokse, tage tanker op, tygge drøv på dem og glemme dem igen. Tid til bare at være til.

Så hvornår har du hjernefritid?

Giv gerne dig selv to minutter til at tænke over det. Hvornår giver du egentlig din hjerne tid til at holde helt fri?

For mig er det eksempelvis, når jeg tuller rundt i haven. Det lyder måske som et punkt på den praktiske to do-liste. Men virkeligheden er helt anderledes. Faktisk ser det ofte værre ud, når jeg er færdig, end før jeg gik i gang.

Jeg rykker ukrudt op, klipper en gren af, dufter til en blomst, forundres over en ny spire i bunden af bedet … – og rydder meget sjældent op bagefter (det kan min kæreste fortælle alt om). Men min hjerne, den holder fri. For den skal ikke løse noget. Vi tulrer bare rundt sammen uden et formål og uden at blive forstyrret i bare at være til.

Det er så smaddervigtigt at give plads til som kontrast til hverdagen med mange opgaver og et stort ansvar som passioneret og ambitiøs soloselvstændig.

Det handler altså om indimellem at holde fri-fri uden at trække en ofte håbløst lang to do-liste op af hatten. For det er ikke meget bedre, end hvis det var ordinære arbejdsopgaver, der stod på den.

Bæredygtigt arbejdsliv: Handler det kun om at få et godt arbejdsliv – eller at få livsbalance 24-7?

Måske søgte du efter at skabe balance i dit arbejdsliv, men opdagede, at det er en større livsbalance, du har brug for?

De seks hverdagsprincipper er de første skridt hen mod det.

Du kan tage endnu et skridt imod et mere bæredygtigt arbejdsliv ved at:

    • fokusere på de vigtige ting og blive mere produktiv de rigtige steder – uden at skulle arbejde mere
    • sikre, at du selv har indflydelse på dine deadlines og opgaveløsninger over for dine kunder, så du ikke føler dig fanget i et stort pres og høje forventninger
    • finde ud af, hvordan du styrker din egen arbejdsglæde og motivation
    • lade være med at sige ja til alle opgaver og kun tage de opgaver på dig, som du vil og kan nå at løse
    • prioritere arbejdsopgaverne, så du ved, hvad der er virkelig nødvendigt og værdifuldt at bruge tid på, og hvad du kan fravælge at bruge tid på
    • luge ud i uhensigtsmæssige arbejdsvaner og tidsrøvere. Det kan være mails, scrollen på sociale medier, ustruktureret arbejdstid, finpudsning af småting på din (ellers rigtigt fine) hjemmeside osv.
    • have klare rammer for, hvornår du arbejder (også mentalt), og hvornår du ikke gør.

 

Husk også på …

Det her er ikke en fuldstændig liste over, hvad der skal til for at få et arbejdsliv i balance, men inspiration til, hvor vi kan finde svarene til at skabe den forandring, du længes efter.

Vil du gerne lære, hvordan du prioriterer dine arbejdsopgaver, lemper på kravene til dig selv og skaber livsbalance, så tag et kig på mit blogindlæg om netop prioritering her.

Der er rigtigt meget, du selv kan gøre for at skabe et mere bæredygtigt arbejdsliv som selvstændig uden at gå på kompromis med hverken dit helbred eller din personlige frihed.

Og kan du mærke, at du har brug for en erfaren sparringspartner til projektet, er du altid velkommen til at tage fat i mig. Så kan vi drøfte, hvad du har brug for, og hvordan jeg kan hjælpe dig. Du kan booke tid til en Matchsamtale her.

 

Bæredygtigt arbejdsliv

 

Det var alt, jeg havde for nu.

Jeg håber, det inspirerer dig.

Kærlig hilsen
Anne Pernille