fbpx

Kender du det med at være til børnefødselsdag med din lille datter, mens dine tanker kredser om, hvordan du skal lave præsentationen til teammødet i morgen?

Ligger du vågen om natten og tænker på den arbejdsopgave, du skal have færdig i morgen?

Eller vågner du om morgenen og er mentalt i gang med at gennemgå din to do-liste, inden du overhovedet har fået sagt roligt og nærværende godmorgen til dem, du deler dit liv med?

Det har vi nok alle prøvet.

Der er selvfølgelig ikke et problem, hvis du har det fint med det. Men hvis du er træt af, at det fylder meget i dit liv og dræner dig for energi, så ville mange nok nævne det meget brugte og fortærskede ledelsesbegreb: work-life balance, selvom jeg ikke kender nogen, der har kunne bruge det til faktisk at genfinde balancen i livet. Derfor har jeg skrevet den her artikel.

Når du har læst den, ved du:

  • Hvordan du får balance og overskud hele vejen rundt i livet – både når du arbejder, og når du ikke gør.
  • Hvad der skal til for at få et bæredygtigt arbejdsliv, hvor du trives og har overskud.
  • Hvordan både mindset, arbejdsrutiner, ubevidst frygt og kulturen på arbejdspladsen kan spænde ben for din livsbalance (og hvad du helt konkret kan gøre ved det).
  • Hvilke 7 trin du kan tage for at styrke din livsbalance.

Hvorfor taler vi stadig om det forældede work-life balance, når så mange går ned med stress? Og hvad skal der til for at opnå den balance i livet, som mange længes efter?

 

Jeg vil spole en del år tilbage i tiden til en eftermiddag, hvor jeg sidder på en træbænk på Store Torv i Aarhus sammen med en veninde.

Sommersolen skinner på vores bare fødder, og vi skraber den sidste is ud af isbægeret.

“Er du ved at blive stresset?”, siger hun og kigger forsigtigt på mig. Hun fortæller, at hun længe har tænkt på at spørge mig om det, fordi hun er nervøs for, hvordan jeg har det.

Men jeg følte mig ikke stresset og kunne mærke, at jeg blev lidt småirriteret over spørgsmålet. JMit svar var, at jeg bare havde rigtigt travlt for tiden. Der er meget, jeg gerne ville nå, og de sidste store opgaver skulle være løst, inden alle stak afsted på sommerferie om 3 uger.

Og så talte vi ikke mere om det, men spørgsmålet blev siddende i mig som et ekko bagefter.

Hvad jeg ikke sagde til hende var, at der ikke bare var travlt for tiden. Der havde været rigtigt travlt på arbejde de sidste 5 måneder, og jeg havde svært ved at få tid til både arbejde, løbetræning, venindehygge, kærestetid, at besøge mine forældre og den videreuddannelse, jeg var i gang med.

Dagen efter, da jeg endelig havde slukket computeren og satte mig ud i bilen, var jeg udmattet. Jeg havde ligget vågen flere timer den nat og spekuleret på, hvordan jeg skulle få forhandlet den sidste kontrakt med vores leverandør, så den var indenfor budgettet.

“Hvordan holder jeg egentlig helt fri, når jeg har fri?” spurgte jeg mig selv.

Jeg kiggede på vinduesviskerne, der viftede sommerregnen af forruden. Det var sådan, jeg gerne ville kunne gøre, når jeg havde fyraften: vifte med armene foran hovedet ligesom vinduesviskerne på ruden (swush … swush …) og feje tankerne om arbejdet væk, så der var ren tavle igen, og jeg bare kunne holde fri med god samvittighed.

Men så let er det ikke altid.

Det ved både du og jeg.

Vi kan alle komme til at tage vores arbejde med hjem. Især når vi er pressede, for tankerne om arbejdet bor ikke inde i et rum med en dør, som vi bare kan lukke i, når vi har fri.

Min historie endte desværre også med, at jeg knap 2 måneder senere gik ned med stress og blev langtidssygemeldt fra arbejde. Det tog mig godt 7 måneder, før jeg blev raskmeldt, men det tog mig rigtigt mange år at komme helt ovenpå igen.

Den slags historier er der rigtigt mange af derude.

Jeg fortæller dig min egen historie, fordi det kan være så svært at opnå den work-life balance, på trods af at der er blevet talt vidt og bredt om work-life balance i mere end et halvt århundrede. Så hvorfor taler vi stadig om det, hvis det er så svært at opnå?

 

Work-life balance: et fortærsket ledelsesbegreb

 

Termen ”Work-life balance” blev set første gang i 1980’erne i U.K. i ”Women’s Liberation Movement”, men det har eksisteret som begreb længere end det.

Women’s Liberation Movement kæmpede for mere fleksible arbejdstider og barsel for kvinder, så den udearbejdende kvinde kunne få det hele til at hænge sammen mellem arbejdet og alt det huslige, hun ofte stod med ansvaret for.

Men vi er ikke i 80’erne. Det er ikke engang det 19. århundrede.

Vi er godt inde i det 2. årtusinde, og i stor kontrast til dengang er arbejdslivet i dag ofte flettet så tæt sammen med resten af livet, fordi mange har frihed til at arbejde hjemmefra (eller hvorfra du vil) og har fleksible arbejdstider.

Også den traditionelle fordeling af opgaverne på hjemmefronten er mange steder visket helt ud eller byttet rundt. Det er ikke længere 1900-tals-husmoren, som skal passe et arbejde ved siden af at løfte de fleste af de huslige pligter med rengøring, kødgryder og børneopdragelse.

Begrebet work-life balance er blevet fornyet gennem tiden, men det er et efterhånden fortærsket og slidt ledelsesbegreb, som mange higer efter, men alt for få lykkes med at opnå.

De fleste, der skriver om det, fokuserer på, hvordan man håndterer symptomerne på ubalance mellem ens arbejde og ens øvrige liv med mere planlægning, effektivitet, mødestyring og ved at lukke computeren, mailen og mobilen, når man har fri.

Men hvis du spørger mig, så er det ikke helt så enkelt at opnå balance i livet og symptombehandling kurerer yderst sjældent årsagen til problemet.

 

Hvordan får vi livsbalance og overskud hele vejen rundt i livet – både når vi arbejder, og når vi har fri?

 

Begrebet work-life balance provokerer mig i den grad. For jeg får et billede af, at arbejdet ikke er en del af livet, men noget vi bruger tid på ved siden af livet.

Det virker som om, vi skal anskue det som et tovtrækkeri mellem to, der for evigt skal kæmpe mod hinanden – og ikke samarbejde om en løsning.

Men ”work” er en del af ”life”. Eller sagt på dansk: arbejdet er en del af livet.

Det er det i hvert fald hos mig i dag som selvstændig, og det har det faktisk altid været – også i de mange år jeg var ansat.

Mit arbejde er noget, jeg brænder for og noget, jeg har svært ved ikke at involvere mig dybt i. Det skal være sjovt og meningsfyldt. Men det skal samtidigt ikke fylde mere, end at jeg har tid til at nyde livet og alt det andet, der også er vigtigt for mig – familie, venner, hobbyer, træning, koncerter og ferier.

Kan du nikke genkendende til det?

Derfor mener jeg, at det ikke længere er så retvisende at se problematikken som en strid mellem to store kæmper: livet og arbejdet, som begrebet work-life balance oprindeligt har lagt op til.

Idéen med begrebet er god nok, men det trænger til at blive udskiftet med noget mere tidssvarende. For det handler om meget mere end bare at blive bedre til at planlægge, øge effektiviteten på vores arbejdspladser og lægge telefonen og computeren væk om aftenen.

Derfor vil jeg gerne flytte fokus til, hvordan vi skaber livsbalance og overskud hele vejen rundt i livet både, når vi arbejder, og når vi ikke gør.

Men hvorfor er det så egentlig så svært?

 

“Helt firkantet set, kan det være lettere at få et pusterum fra udfordringerne på hjemmefronten, når du går på arbejde, end at få det tiltrængte pusterum fra et presset arbejdsliv, når du har fri.”

 

Jeg ved godt, det er lidt barskt at sige, for det gælder selvfølgelig ikke alle.

Der er dem, der har et sygt barn, en særlig svær familiekonstellation eller kæmper med andre større problemer i privatlivet. Jeg er helt med på, at de ikke bare lægger det svære på hylden, når de går på arbejde.

Men mange børnefamilier har de der klassiske udfordringer, der bare ér på hjemmefronten uanset, hvem du er:

  • Børn, der hverken vil stå op, have tøj på eller ud af døren til tiden om morgenen.
  • Småskænderier om eftermiddagen, fordi alle er trætte efter en lang dag.
  • At spaghetti med kødsovs pludseligt ikke er favoritten længere.
  • At der går (alt for) lang tid mellem hyggeaftener med veninderne.
  • Putteritualer, der trækker ud og æder de få timer, du har for dig selv til at lade op eller nå noget praktisk, inden du rammer puden og en ny dag starter.
  • Uenighed med sin mand eller kone omkring børneopdragelse.
  • Det er svært at få tid til at dyrke motion, passe på dig selv og din krop og lave sund mad.
  • Fyld selv resten af listen ud. Du kender den lige så godt som alle andre forældre.

Jeg hører ofte forældre fortælle, at arbejdspladsen giver dem et dagligt pusterum fra det hektiske liv med at nå det hele derhjemme. Et frirum hvor de i store træk har plads til bare at gøre det, de er gode til og fokusere på at få løst opgaverne. Uden at skulle diskutere alt med alle hele tiden, bare fordi iPad’en skal lægges væk, yndlingsfodboldtrøjen er til vask eller lyserødt ikke er favoritfarven i dag.

Ja, jeg ved godt, det er lidt kækt sagt, men du forstår sikkert, hvad jeg mener.

Det er selvfølgelig ikke, fordi forældre vil være fri for det derhjemme.

Vi kan bare alle have brug for et sted, hvor der ikke bliver revet i os hele tiden, og hvor vi kan være os selv engang imellem.

Uanset om vi er forældre eller ej. For der kan også være mange andre ting i privatlivet, der gør det svært at få enderne til at mødes. Det er derfor, jeg sætter det på spidsen og siger, at mange godt kan tage på arbejde og få et pusterum fra udfordringerne i privatlivet, men det kan være svært at få den samme slags pusterum fra arbejde, når de har fri.

Det bedste ville være, hvis vi havde en knap, vi kunne trykke på og slukke for tankerne om arbejdsopgaverne, mailindbakken, møderne, chefen og holde helt fri.

Sådan en knap kan jeg ikke give dig.

Til gengæld kan jeg give dig min vinkel på, hvad der skal til for at opnå livsbalance og få følelsen af mere overskud hele vejen rundt i livet. Og ikke kun at skabe balance mellem arbejde og livet ved siden af, som begrebet work-life balance hentyder til.

 

Hvordan opnår du livsbalance og får mere overskud?

 

Når du vil finde ud af, hvordan du opnår balance i livet, er det første og vigtigste skridt at begynde med at zoome ud og se livet ovenfra. Jeg kalder det at tage en mental flyvetur i helikopteren og se hele dit liv ovenfra (eller udefra) med alt det, der er og ikke er i dit liv.

Forestil dig, at du har overskud og tid til det, der giver mening og værdi – både når du arbejder, og når du har fri.

Og prøv at forestille dig, hvordan det vil være, når du når det, du sætter dig for, fordi du har tid, overblik og ressourcer til at løse opgaverne. Det er ikke to-do-listerne, arbejdspladsen eller andre, der styrer dig – men dig, der styrer dit liv.

Jeg tror dybest set, at det er det, mange mennesker savner: At være ovenpå og i harmoni.

Det er dét, jeg kalder at have livsbalance, og den balance kan vælte, ligesom den gjorde for mig den sommer for mange år siden, hvor jeg gik ned med stress.

Når kravene (ikke kun på arbejde!) bliver for store, opgaverne for mange, og vi har for lidt indflydelse på opgaver, deadlines og ansvar, så stiger presset på os – og risikoen for at blive syge af det.

Vi har ikke ens præferencer allesammen. Derfor findes der ikke en tjekliste, du kan printe og arbejde ud fra for at nå i mål med det. Men de her 7 trin er et godt sted at starte.

7 trin der styrker din livsbalance:

  • Skab dig et overblik over, og hvad du helst vil fylde dit liv med.
  • Overvej, hvad du allerhelst vil bruge din tid og energi på.
  • Hvad vil du gerne have plads til mere af?
  • Identificér, hvad der dræner dig.
  • Find ud af, hvad du er villig til at gå på kompromis med, hvad du vil vælge fra eller nedprioritere.
  • Definér, hvad et godt liv er for dig, og hvilke værdier der skal styre dine valg
  • Øv dig i at mærke og sætte ord på, hvad der giver mening og værdi for dig.

Livsbalance: Meget mere end work-life balance

 

Livsbalance handler om at kunne balancere alt det, som livet består af, fra behovet for støvsugning, vasketøj og småskænderier med ungerne eller manden derhjemme til det romantiske frieri, din første positive graviditetstest og uforglemmelige ferier med solbrune smil. Og arbejdslivet er en del af det store hele – ikke et individuelt element, som begrebet work-life balance får det til at lyde som.

Når du zoomer ud og ser dit liv fra helikopterperspektivet, kan det være, du finder ud af, at der er ubalance et sted i dit liv. For eksempel i arbejdslivet, hvis du har alt for travlt eller føler dig kronisk bagud med to do-listen. Så ville jeg anbefale at zoome ind på dit arbejde og fokusere på, hvad der skal til for at skabe et bæredygtigt arbejdsliv.

Et bæredygtigt arbejdsliv opnår du blandt andet ved at:

  • Fokusere på de vigtige ting og blive mere produktiv de rigtige steder – uden at skulle arbejde mere.
  • Lade medindflydelsen stige, når arbejdspresset og forventninger til opgaveløsningen stiger, så du ikke bliver fanget i et stort pres og høje forventninger med meget lidt indflydelse på beslutninger, deadlines og opgaveløsning.
  • Finde ud af, hvordan du kan styrke din egen arbejdsglæde og motivation.
  • Lade være med at sige “ja” til alle opgaver, sådan at du kun tager de opgaver på dig, som du kan nå at løse.
  • Prioritere arbejdsopgaverne, så du ved, hvad der er virkelig nødvendigt at bruge tid på, og hvad der egentlig giver værdi.
  • Luge ud i uhensigtsmæssige arbejdsvaner (mails, sociale medier, opgaveløsning, mødekultur, osv.).
  • Have klare rammer for, hvornår du arbejder (også mentalt), og hvornår du ikke gør.

Det er ikke en fuldstændig liste over, hvad der skal til for at skabe balance i arbejdslivet, men inspiration til, hvor vi kan finde svarene til at skabe den forandring, du længes efter. For når du får styr på det, der skaber ubalance, har du ikke i samme grad brug for pusterummet fra arbejdet.

Det er ikke, fordi de områder ikke bliver nævnt i meget af teorien og artikler om work-life balance. Jeg vil bare gerne have endnu mere fokus på, hvorfor vi tager de valg, vi gør, i arbejdslivet. Det er vejen til at skabe et liv med arbejdsglæde og overskud hele vejen rundt.

Skru ned for kravene, og vælg (kun) det vigtigste til.

 

Piet Hein har skrevet digtet: “Du skal ikke ville det hele”, som minder mig om, at turde vælge fra, prioritere og med omhu vælge, hvad jeg bruger mine 24 timer i døgnet på. Altså både på arbejde, og når jeg har fri.

Du har også 24 timer i døgnet.

Det har vi alle sammen.

Og alligevel kunne vi ind imellem godt tænke os en ekstra time (eller to). Jeg har i hvert fald selv af og til savnet en 25. time for at kunne nå alt det, jeg gerne ville.

Men det er der, det går galt.

Vi skal ikke ville det hele, som Piet Hein skriver. Så et af skridtene til livsbalance er især at kunne – og turde – fravælge nogle ting, for at de 24 timer i døgnet kommer til at passe til det, vi vil fylde i dem. Det har jeg også selv lært på den hårde måde, efter jeg gik ned med stress.

Det handler om at kunne (eller turde) uddelegere eller sige nej, når forventningerne ikke kan indfries inden for eksempelvis din arbejdstid med de ressourcer, du har til rådighed.

Men det er ikke kun omverdenens krav og forventninger, der får os ud af balance.

En af nøglerne til at forandre et hektisk liv til et liv i balance med overskud til det, der er vigtigt for dig, finder du ved at blive bevidst om de krav og forventninger, du stiller til dig selv, og hvordan og hvem du skal være.

Det handler om at skrue ned for kravene og vælge det allervigtigste til. Så du ikke skal levere 150% hele vejen rundt, men kan bruge din tid og energi på det, der er det vigtigste og mest værdifulde i dit liv.

Du kan reflektere over dele af dit liv, såsom hvordan du er forælder, dit parforhold, dine fritidsaktiviteter, hobbyer, husombygningen, dine karriereplaner eller dit arbejdsliv i det daglige. Og du kan zoome ud og se hele dit liv fra oven, som jeg har været inde på tidligere.

For det kan lige så vel være udfordringer på hjemmefronten, der gør, at livsbalancen vælter. Når du skal give meget mere, end du har, eller på anden måde er presset i privatlivet, går det nemlig også ud over overskuddet til at løse de udfordringer, du møder i arbejdslivet.

Derfor handler det om det, der sker hele vejen rundt, og hvordan vi vælger at prioritere og bruge de 24 timer, som vi allesammen har at gøre godt med hvert døgn. Det handler både om, hvad der sker i aftentimerne, weekender og ferier, vores forpligtelser, private aftaler, familiære forpligtelser, ansvarsområder, forventninger til livet, kravene til os selv og til alt fra rengørings- til oprydningsniveauet – og til og fra dem omkring os.

Både på arbejde og i privatlivet.

Spørgsmål til din egen refleksion:

  • Hvad er virkelig vigtigt og værdiskabende?
  • Hvad kan du gå på kompromis med?
  • Hvad er du villig til at nedprioritere?
  • Hvad kan du uddelegere eller slette fra din to do-liste?
  • Hvad har du brug for at ændre for at få balancen ind i dit liv? Det kan være planlægning, struktur, prioritering eller at ændre dine arbejdsvaner.
  • Snup en notesbog, gå en lang tur, tænk over spørgsmålene, og mærk efter, hvad der er rigtigt for dig.

Giv kulturen på din arbejdsplads et temperaturtjek

 

Og hvad mener jeg så med det?

Lad mig dele en lille historie med dig.

Det er onsdag formiddag.

Connie sidder inde på det lille, lukkede kontor nede for enden af gangen og slider som en anden målrettet arbejdshest med bogføring.

Det gør hun hver dag. Måneden igennem.

Uden at sige et ord om det.

Nede i den anden ende af bygningen i det åbne kontorlandskab står Michael og fortæller højlydt om sine bedrifter med kunderne. Han er ikke bleg for at fortælle, hvor sent han har siddet på kontoret den sidste uge for at blive færdig med præsentationerne.

Sådan er vi jo så forskellige, og det skal der være plads til.

Jeg siger ikke, at den ene form for opførsel er bedre end den anden, men …

Det her var en ret almindelig oplevelse, der udspillede sig med få dages eller ugers mellemrum, da jeg arbejdede i rådgivningsbranchen for mange år siden.
Nogle af vores rådgivere gjorde meget ud af, at de var på kontoret til sent om aftenen hver dag. Og de talte gerne (lidt ekstra) højt om, hvor hårdt de har arbejdet, og hvor meget de har nået. Så alle kunne høre det.

Jeg tror dog ærlig talt, at Connie i virkeligheden har nået (mindst) lige så meget som rådgiverne.

Desværre var det de højttalende, der fik mest opmærksomhed og var med til at påvirke os andre til at gå senere hjem end almindelig arbejdstid. Og til at få lidt dårlig samvittighed, hvis vi havde brug for at gå en halv time tidligere en dag – eller gerne ville arbejde hjemme for at koncentrere os om en analyse.

Det, jeg vil sige med det, er, at den slags kultur ikke med til at bane vejen for livsbalance eller overskud til livet ved siden af arbejde.

Her er det som med alt andet: der er ikke én rigtig løsning.

Så det er helt fint at være sent på kontoret, hvis det giver mening og værdi for dig og/eller dine kolleger. Bare du har taget stilling til, om det er det, der er rigtigt for dig. Men hvis livsbalancen halter, og du ikke føler, du har tid til andre ting, du savner at have overskud til, så er det tid til at gøre noget anderledes.

Vær nysgerrig, og undersøg:

  • Hvilken kultur er der på din arbejdsplads?
  • Hvordan er du selv med til at påvirke den?
  • Hvad sætter dine chefer pris på?
  • Hvilken adfærd hos dine ansatte belønner eller værdsætter du, hvis du er chef?
  • Hvilke rammer har du skabt for dig selv, hvis du er selvstændig virksomhedsejer?
  • Hvordan vil du selv påvirke arbejdskulturen, så den understøtter et bæredygtigt arbejdsliv og din balance i livet?

Tag endelig spørgsmålene med til dit lederteam, en teambuildingdag eller drøft dem i fællesskab på et afdelingsmøde for at få alle til at bidrage til dialogen og udviklingen hos jer.

Vil du dykke mere ned i, hvordan du selv eller I i virksomheden skaber bedre arbejdsliv? Så læs de 9 anbefalinger fra Tænketanken Bæredygtigt Arbejdsliv.

 

Spænder dit mindset ben for dig i forhold til at opnå livsbalance og et bæredygtigt arbejdsliv?

 

Vi skal ikke kun kigge udad på, hvad de andre gør, hvordan kulturen er på arbejdspladserne, hvor effektive og produktive vi er, eller hvordan vi arbejder, planlægger eller prioriterer.

Vi skal også kigge indad i os selv. For endnu en af nøglerne til ligger i vores mindset. Det handler om bevidst og ubevidst frygt og overbevisninger om, hvordan vi tror, vi bør være.

Det er det, der får os til at strække os mere og give mere af os selv enten privat eller på arbejde, end vi har energi, overskud eller tid til. Det er her, det bliver tydeligt, at vi selv kan være den største forhindring i forhold til at opnå den livsbalance, vi længes efter.

Det handler om at få bevidsthed om din adfærd og dine prioriteter er i harmoni med dine værdier og præferencer i livet.

Igennem de mange år som selvstændig har jeg haft fornøjelsen af at hjælpe mange med at skabe et godt arbejdsliv. Mange af dem har et højt præstationsniveau og stiller høje krav både til sig selv og arbejdet. Derfor leverer de gerne 120% eller 180% på arbejde, fordi de bliver grebet af opgaven eller kan se, hvordan man også lige kunne forbedre noget, finpudse en rapport lidt ekstra, gennemgå dataene 5 gange i stedet for 4.

Det er jo fantastisk at blive opslugt og passioneret af sit arbejde. Det er jeg selv en stor fortaler for, fordi flow-tilstanden er en energi-giver. Bliv endelig ved med det, hvis det giver dig energi, og du stadig har tid til det andet, der er vigtigt at nå.

Men hvis du ofte giver dig lidt ekstra, og du bliver træt, udmattet og føler dig bagud, så sæt gerne tid til at reflektere over, hvorfor du leverer mere end de 100%?

Det kan du gøre på flere måder. Her er et par af dem:

 

1. Find ud af, om din (ubevidste) frygt spænder ben for din livsbalance

 

Har du en tendens til at give mere, end du burde, enten på arbejde eller i privatlivet?

Måske frygter du indimellem, at nogen finder ud af, at du ikke er nær så dygtig, som du føler, at du burde være?

Eller er du bange for at virke sjusket eller ligeglad med andre, hvis du ikke hjælper (mere) til

Det er mindst lige så vigtigt at kigge på det, der sker mentalt indeni os hver især som at få styr på de ydre rammer og prioriteringer.

Måske er du allerede bekendt med din frygt.

Måske har du aldrig tænkt over det.

Det kan du finde ud af ved at spørge dig selv om, hvorfor du strækker dig selv eller leverer mere end 100% nogle steder i dit liv.

Jeg peger ikke fingre ad nogen her. For jeg har selv haft årelang erfaring med at være perfektionistisk, arbejde for meget og please andre. Og det tog mig lang tid at finde ud af, hvordan jeg fik ændret mit mindset og skruet ned for frygten for, hvad …

  • der ville ske, hvis jeg ikke gjorde alt ‘godt nok’ på arbejdet.
  • der ville ske, hvis jeg lavede en stor eller lille-bitte-mikroskopisk fejl.
  • andre ville tænke, hvis jeg gjorde noget andet, end det, jeg troede, de forventede af mig.

Så jeg ved, hvordan det kan føles at være bange for ikke at gøre det godt nok.
Det, der kan spænde ben for os balancen i livet, handler blandt andet om graden af ansvarlighed, kontrol og perfektionisme. Det kan også være et veludviklet pleaser-gen, der får os til at gøre mere, sige ja til mere, end vi kan nå, arbejde for længe med hver opgave eller tage ansvar for ting, der egentlig ikke er vores.

Enten for andres skyld eller for at bekræfte os selv i, at vi er gode nok.

Det kan være med til at få dig til at strække dig mere, end du har overskud til. Uanset om det er at arbejde mere, bekymre dig mere, give mere eller gøre mere for andre. Og det kan i sidste ende gå ud over livsbalancen.

Du kan enten arbejde med på egen hånd eller få hjælp af en psykolog, terapeut, coach eller anden form for professionel, der kan hjælpe dig med at gennemskue dig selv og vende det, der spænder ben for dig til en styrkeposition.

 

2. Giv dine arbejdsrutiner (og -vaner) et servicetjek

 

Jeg har talt med mange, der giver sig selv 120 % eller 180 % på arbejdspladsen i stedet for at holde sig til de 100%. Og ja, det kommer vi nok allesammen til ind imellem. Spørgsmålet er bare, om det er undtagelsen fra reglen – eller det almindelige niveau for alt i dit liv?

Jeg ved godt, at det kan være svært at se, hvornår man har givet nok, og hvor man må sige nej eller sætte en grænse overfor andre. Og det kan være meget forskelligt, hvad der er ok for dig, din kollega, chef, din mand eller samarbejdspartner.

Og hvis vi ikke hviler i os selv og har tillid til, at vi selv kan vurdere, hvornår nok er nok, så kommer mange til at give alt det, de kan, både på arbejde og i privatlivet. Når det er hverdagen, bliver energien hurtigt drænet og overskuddet forsvinder.

Som jeg ser på det, handler det grundlæggende om at kunne trække en streg i sandet for en opgave og sige: nu har jeg gjort det, så godt jeg kunne med de ressourcer og den tid, jeg havde til rådighed. I stedet for at give 150% i 49 ud af 50 tilfælde.

“Mener du så, at jeg ikke skal lave mit arbejde ordentligt?”, tænker du måske.

Nej, overhovedet ikke.

For vi kan nemt blive enige om, at ingen gider opereres af en kirurg, der ikke er grundig og gør sit arbejde godt nok. Ingeniøren skal også lave beregningerne af konstruktionen korrekt. Og tekstforfatteren skal levere en fejlfri, velskrevet tekst.

Vi skal alle sammen gøre vores arbejde ordentligt.

Men der er også stor forskel på det og på at blive ved med at perfektionere og ikke kunne fornemme, hvornår nok er nok. Rigtigt mange opgave kan næsten altid laves lidt bedre. Eller blive løst på en anden måde, end du eller jeg ville løse dem.

Det betyder dog ikke, at vi skal blive ved med at forfine og finpudse dem.

Så hvis du er presset (eller gerne vil undgå at blive det), så gå dine arbejdsrutiner igennem i sømmene og se, om du måske har en tendens til at bruge for meget tid til at overveje, forbedre, finpudse eller bekymre dig om opgaverne. Eller måske bruger du mere energi på at hjælpe og være der for andre, end for dig selv?

Det er trods alt kun et arbejde.
Der er ikke nogen, der har købt din sjæl.

 

Det kræver mod, vilje og benhård prioritering at opnå livsbalance og et bæredygtigt arbejdsliv

 

Når du zoomer ud og ser på dit liv fra helikopterperspektivet, bliver det lettere at prioritere det, der er vigtigst for dig. Det kræver mod og vilje at vælge ting fra og prioritere energi og tid på det, der er i harmoni med dine værdier, men det er et vigtigt skridt på vejen til at få livsbalance med overskud til det, der giver mening og værdi i din dagligdag.

En central del af et liv i balance er det bæredygtige arbejdsliv, hvor du trives og har overskud til at løse dine opgaver – og til resten af livet uden for arbejdstid. Når det kommer til arbejdslivet handler det især om (men er ikke begrænset til) at …

  • kravene til opgaveløsningen skal matche din indflydelse og ressourcer
  • give arbejdsrutinerne og -vanerne et servicetjek, så du prioriterer de vigtigste og mest værdifulde opgaver uden at give dig 120% eller 180% hver gang
  • styrke dit mindset og blive bevidst om, hvordan frygt, overbevisninger og tanker kan få dig til at strække dig selv mere, end du har overskud til
  • geare kulturen på arbejdspladsen til, at der også er andet i livet end arbejde.

Overvejer du at få hjælp til at finde vejen til livsbalance og et bæredygtigt arbejdsliv? Så er du altid velkommen til at få en afklarende snak over telefonen. Du kan læse mere om, hvordan jeg arbejder, og hvad jeg kan hjælpe dig med i de personlige sparringsforløb for selvstændige eller det personlige coachingforløb for ansatte. Du booker bare en en afklaringssamtale direkte i min kalender ved at klikke her.

 

Kærlig hilsen

MINI-ONLINEKURSUS FOR 0 KR.:

"Fra Fastlåst til arbejdsflow med dine drømme som selvstændig i 6 enkle trin"

 Lige nu får du mini-onlinekurset for 0,- kr  + et gavekort på 1.000 kr og et frit abonnement på nyhedsbrevet for selvstændige. 

Tak for din tilmelding. Det hele er på vej til din indbakke.

%d bloggers like this: